Vakantiefoto’s Portugal 2016 – Porto eo

In september 2016 was weer Portugal aan de beurt, nu Porto en een stuk binnenland in haar nabijheid (Estrela gebergte). De formule fly-drive is ons telkens goed bevallen, dus die formule hebben we nu weer gebruikt. Het was wederom een feestje voor Marjan en mij (Ben dus)!

Na een goede vlucht van Schiphol naar Porto en een kort taxiritje in Porto stapten we in de avond ons appartement binnen. Midden in het oude stadscentrum!

Diezelfde avond hebben we wat rondgewandeld in de buurt van het appartement. En een portje gedronken.
De volgende morgen hebben we ons een luxe (nou ja… in elk geval prijzig) ontbijt veroorloofd in bezienswaardigheid Café Majestic. De moeite waard!
Vrijwel alle bezienswaardigheden in het oude stadscentrum van Porto kun je moeiteloos te voet bereiken. Een relaxte manier van stadsbezoek, vinden wij. Voor ons ademde Porto één-en-al gemoedelijkheid en relaxtheid uit (al zal dat wellicht ook aan ons eigen gemoed gelegen hebben…).
Het oude stadscentrum is op heuvelen gebouwd en daardoor heb je vanaf diverse punten mooie stadsgezichten. Voor wat we allemaal gezien hebben: zie de foto’s!

Na de 3de nacht hebben we (ook weer te voet) onze huurauto opgehaald, om door te reizen naar Aldeia das Dez. Maar eerst hebben we een bezoek gebracht aan Aveiro, door de beheerder van ons appartement aangeduid als “het Venetië van Portugal”. Dat bleek lichtelijk overdreven, al biedt Aveiro met die paar kanaaltjes hier en daar zeker mooie plaatjes. Het prachtige zonnige weer hielp daarbij ook wel. In Aveiro hebben we van een heerlijke lunch op een zonnig terras genoten.

Vanuit Aveiro zijn we direct (over de snelweg) naar Aldeia das Dez gereden, waar we tegen de avond bij de door 2 Nederlandse mannen beheerde Quinta da Gela arriveerden. Aldeia das Dez is mooi gelegen aan de rand van het Estrela gebergte. Vrijwel direct na aankomst hebben we een wandeling door Aldeia das Dez gemaakt. Stil en verlaten… en heel mooi!

De volgende dag stond een wandeling van pakweg 12 km op ons programma. Hoewel er overal routebordjes staan, gingen we meteen bij het eerste kruispunt al de mist in! Zo bleek later… We wandelden alsmaar over de gewone verharde weg… “Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Afijn, we zullen straks wel weer bordjes tegenkomen”. En ja, zo geschiedde. Na een km of 5. En nadat we in de bushbush ergens op een hek gestuit waren en dus niet verder konden… Nou ja, uiteindelijk begrepen we waar de bordjes stonden en hun betekenis en konden we de route op normale wijze afmaken. Het 2de gedeelte was dan ook veel leuker dan het 1ste!

De Quinta da Gela heeft een eigen restaurant (Restaurante “Joäo Brandäo”), waar het eten erg lekker is. Een van de 2 eigenaren is al 40 jaar kok, dus dat mag dan ook geen wonder heten.

Na de 2de nacht in de quinta hebben we het dorpje Piódäo bezocht, dat vrijwel geheel uit leisteen is opgetrokken. Het witte kerkje Junta De Freguesia De Piodão is daar een uitzondering op (zie de foto’s). Leuk om een beetje rond te slenteren (en klimmen). Na de lunch zijn we doorgereden naar Praia Fluvial do Piódão, een fraaie gelegen bassin. Ook daar is het mooi wandelen (klauteren).
Vervolgens zijn we ook nog naar het dorp Chãs de Égua gereden. Het dorp zelf is niet bijzonder, maar de rit er naar toe heel fraai.
Op de weg terug naar onze Quinta troffen we een wegomleiding. Hierdoor begreep ook GPS niet meer hoe het precies in elkaar zat en we hebben weggetjes gereden, die net breed genoeg waren voor onze huur-Clio… Uiteindelijk hebben we toch de Quinta teruggevonden!

De dag erna (alweer de laatste gehele dag in Portugal) hebben we de top van het Estrelagebergte opgezocht. Via Covilha (waar we een bakkie hebben gedaan en een broodje voor onderweg hebben gekocht) zijn we richting het Parque National da Serra da Estrela gereden. Daar hebben we o.a. skigebied Torre bezocht. Onderweg en ook bij de top hebben we prachtige natuur gezien. Geweldige vergezichten, prachtige meertjes, geweldige kleurenpracht. Bij super mooi weer. Ontroerend mooi geheel! Zie alweer de foto’s, al geven die niet ons gevoel van dat moment weer!

De laatst dag bestond feitelijk alleen uit de terugreis naar het vliegveld in Porto en de vlucht terug.
Na een perfecte landing op Schiphol konden we (en kunnen we nu nog) terugkijken op een heel fijne week in Portugal.